
Björn Axén väljer grönt
Sköna Nyheter, Skönhet - 14 mars, 2012, 20:01TYCKER ATT DET SKALL VARA ENKELT ATT GÖRA RÄTT.
” BJÖRN AXÉN UTMANAR FLER I FRISÖRBRANSCHEN ATT TA ANSVAR FÖR SIN MILJÖPÅVERKAN MED MILJÖSYSTEMET GRÖN SALONG. ”
Många delar av frisörverksamheten genererar en hel del farligt avfall som påverkar miljön. Björn Axén’s målsättning är därför att genom en ak- tiv miljöstrategi uppnå en mindre miljöpåverkan och uppmanar därför med milösystemet Grön Sa- long alla i frisörbranschen att göra detsamma!
Björn Axén är Sveriges starkaste varumärke inom hårvård som i snart 50-år borgat för kvalitet. Kva- litet för oss betyder något som håller i läng- den, dvs är hållbart och här har vi ett stort ansvar som ledande inom branschen. Därför har vi valt att arbeta aktivt tillsammans med Stena Recyc- ling för att utveckla deras Grön Salong koncept.
Samarbetet känns självklart när Björn Axén’s vi- sion är att leda utvecklingen inom hårvård. Vi tycker det är av yttersta vikt att driva utvecklingen framåt utifrån samtida idéer och strömningar och vi arbetar med stor nyfikenhet på morgondagen.
– Vi får mycket frågor om miljön från våra kunder som är ytterst kvalitetsmedvetna. Björn Axén har nu en starkare och tydligare miljöprofil som visar sig både internt och externt. Alla våra salonger och vår frisörutbildning är anslutna till Grön Salong och vi satsar helhjärtat på att arbeta miljöriktigt, sä- ger Kristina Lindman, HR-ansvarig på Björn Axén.
Björn Axén har vunnit ett flertal globala priser inom skönhetsbranschen (Global Salon Business Awards), för vårt sätt att bedriva vår verksamhet på ett af- färsmässigt framgångsrikt och etiskt korrekt sätt. Om man betänker vad ordet ”ekonomi” egentligen betyder så är det ju ”läran om hushållandet av re- surser i ett tillstånd av knapphet”, och är det något vi vet idag är det att jordens resurser är begrän- sade i förhållande till totala önskemål och behov.
– Som människa har jag ett ansvar där mitt samvete i dessa frågor är en stark drivkraft. Jag har ett stort kon- taktnät inom branschen och jag känner att jag som fö- retagsledare för vårt varumärke har ett ansvar att vara ett gott föredöme, så ju fler jag lyckas påverka desto bättre, säger Johan Hellström, VD/Frisör Björn Axén.
Grön Salong konceptet fokuserar främst på farligt avfall men också på återvinning som är den nya stora trenden. Det Björn Axén gör i det dagliga arbetet är:
– sortera alla rester vid kemiska behandlingar såsom färg, blekning, permanentvätska osv.
– foliepapper som används vid behandlingen folieslingor sorteras och blir i slutändan återvunnen aluminium. Alla aerosolbehållare sorteras och återvinns till ny metall på ett miljöriktigt sätt.
– snålspolande kranar har installerats i alla shamponeringar på samtliga salonger inklusive Björn Axén Academy. Hela 30% mindre vatten förbrukas genom dem.
Alla medarbetare är otroligt engagerade även om det innebär några extra moment i det dagliga arbetet. Att vi även arbetar med Grön Salong på vår skola känns av yttersta vikt då det man lär sig tidigt enkelt blir en vana framöver. Björn Axén vill uppmärksamma och påverka genom att inspirera alla i branschen att ansluta sig till Grön Salong.
Det här är bara början på vår kamp för att uppmana alla att dra sitt strå till stacken och påverka för en mer hållbar utveckling. Så håll utkik efter vår kamp för en grönare frisörbransch.
Mer information om Grön Salong hittas på www. bjornaxen.se samt även www.stenarecycling.se.
Äntligen! jag älskar den gröna och hälsosamma trenden. hoppas den håller i sig resten av litet 🙂