Gazet  – Din sköna bulletin
Ralhp

Ralph Lauren – Modevärldens Captain America

Mode - 3 juni, 2012, 19:24

Ralph Lauren – modevärldens Captain America. Laurens kläder, inredning och livsstil har i över 40 år representerat ”The American dream”. Det är tryggt, välkänt, och uppenbarligen ett vinnande koncept. Få designers har under sin tid som aktiva hållit sig så fast vid sin originalstil som Ralph Lauren.

År 1967, jobbade 28-åriga Lauren för Beau Brummell, ett företag som tillverkade slipsar. Då han hade många idéer på nya mönster och modeller, fick han tillåtelse att skapa sin egen slips-kollektion. Han namngav den ”Polo”, då han ansåg att sporten var sofistikerad och stilfull – precis som hans slipsar. Lauren gick emot dåtidens trend genom att göra slipsarna vidare, handsydda och tillverkade i toppkvalitéer. Under sitt första år som slipsdesigner sålde han för över 500,000 dollar. Han levererade slipsarna personligen åt butiker och prestigefyllda kunder, däribland Paul Stuart och Bloomingdale’s. Slips-kollektionen kom till att öppna dörrar som Ralph Lauren bara kunde drömma om tidigare, och tillåtelse för honom att ägna sig åt det har verkligen älskade; designa kläder.

                                                                                                        Den klassiska Polo-pikén

Året därpå kom hans första hela klädkollektion för herrar. Lauren själv uttrycker sig ”Jag valde att fokusera på herrkläder för att det inte fanns något liknande där ute. Jag ville ha mer romantik, mer spänning i det hela. Kollektionen var väldigt traditionell, men jag ville ha något som gjorde mig mer uppspelt. Det var så jag utvecklade min stil”.

Succén försatte för Ralph Lauren. 1969 fick han sin egen ”shop-in-shop” i det exklusiva varuhuset Bloomingdale’s. Detta var första gången någonsin som varuhuset gav en designer sin egen butik.

Under 70-talet fullkomligt exploderar märket Ralph Lauren. Skräddade damskjortor lanserades, och även senare en hel damkollektion, tillsammans med symbolen som fortfarande associeras med Ralph Lauren; Polo-symbolen. Han slog även upp en mängd butiker runt om i USA, den första på lyxiga Rodeo Drive i Beverly Hills, Kalifornien. Den klassiska Polo-tshirten lanseras också, i en mängd olika färger. Denna tidlösa piké-tröja ses fortfarande bäras och hyllas världen över, och kom till att bli ett nyckelplagg för ”Preppy-stilen” som är lite utav Laurens signaturstil.

Ralph Lauren får under mitten av 70-talet i uppgift att klä de manliga skådespelarna i den numera klassiska filmen ”The Great Gatsby”. Detta ger Lauren en rejäl skjuts i karriären och hans 20-talsinspirerade ”Gatsby-look” blir otroligt populär. Han säger själv: ”Mina kläder är visioner av vad jag själv tror på. De är berättelser i sig själva, inte bara kläder. Någon sa till mig en gång att jag är en filmförfattare, och det är sant. Jag skriver genom mina kläder.” Han menar själv att han influeras mycket utav filmer: ”Varje gång jag skapar kläder, gör jag en film. Jag skapar en karaktär och frågar mig: Vem är hon? Vad gör hon? Vilka kläder bär hon? Sedan designar jag för henne.”

Under 80-talet öppnar Lauren även butiker internationellt. Nu är även pojk-kläder, parfym samt inredning en del av sortimentet. Ralph Lauren har tagit ett stort steg från att designa slipsar, till att nu representera en hel livsstil. Han har hunnit att bli hedrad med en mängd priser; däribland tre stycken Coty Awards, CFDA Retailer Of The Year, samt en utmärkelse från American Folk Museum som hedrar honom för sina framstående egenskaper inom Amerikansk design.

  Pink Pony-tshirten

Nästa årtionde mottager Lauren även CFDA Lifetime Achiever Award av självaste Audrey Hepburn. Ralph Lauren introducerar en golf-kollektion för män och kvinnor som kom till att bäras av ledande spelare både på banan och i annonser. Även Polo-linjen får en sport-kollektion. Han medverkar och designar en t-shirt för ”The Fashion Target Breast Cancer”, som samlar in pengar världen över tillförmån för bröstcancer.

Under 2000-talet fortsätter Ralph Lauren att involvera sig i kampen mot cancer, genom ”The Pink Pony Fund”, där en svart t-shirt med den stora klassiska Polo-symbolen i rosa representerar initiativet. Några år senare öppnas ”Ralph Lauren Center For Cancer Care And Prevention” i Harlem, New York, som har som mål att bidra med högsta kvalitén av cancervård. Han startar även ”Polo Ralph Lauren Foundation”, som etableras för att stödja samhällen där de anställda bor och arbetar. Man fokuserar på cancerbehandlingar, men också på utbildning och uppförandet av bostäder i de sämre delarna.  Efter terrorattacken den elfte september startar Lauren ”American Heroes Fund”, till vilken de donerar tio procent av försäljningen till förmån för offer och familjer som drabbats av attacken. Utifrån detta skapades också ett stipendium som gavs till barn som förlorat sina föräldrar i terrorattacken.

Trots sina åtaganden för välgörenhet och cancer, så fortsätter Ralph Lauren att fokusera på det han är bäst på – klassisk amerikansk design. Han håller sin första modevisning för herrkläder och sitt ”Ralph Lauren Purple Label” i Milano och öppnar även en butik i samma stad ett år senare. Man lanserar ”Rugby by Ralph Lauren”, en linje riktad åt yngre män och kvinnor. ”Ralph Lauren Black Label” tillkommer även, en lite lyxigare linje med fokus på välskräddade plagg. 2009 lades även klockor till i sortimentet.

 Ralph Lauren Spring/Summer collection, inspirerad av just ”The Great Gatsby” och 20-talet

Ralph Lauren har efter över 40 år som designer skapat sig ett imperium. Det finns få människor världen över som aldrig har hört talas om Ralph Lauren eller inte känner igen den berömda Polo-symbolen. Han satte USA på modekartan och har inte låtit sig rubbas av de stora Europeiska modehusen. Ralph Lauren står sig än idag starkare än någonsin, med en uppsjö av underlinjer, inredning, parfymer och accessoarer.  Förmodligen kommer han att regera i 40 år till och fortsätta att hålla den Amerikanska fanan högt. Han donerade ju trots allt 13 miljoner dollar till restaureringen av ”The Star Sprangled Banner”, en gigantisk flagga bevarad sedan tidigt 1800-tal och som ses som en utav USA’s största historiska skatter. Superhjälte kanske är fel ordval, men Ralph Lauren befinner sig inte långt därifrån.

 

 

Av: Kristin Otterstål


Ett svar till “Ralph Lauren – Modevärldens Captain America”

  1. Didrik skriver:

    Jag tycker ni ska sluta göra hästen på pikerna överdrivet stor, ni borde sätta något snygg på ryggen istället! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar i kategegorin "Mode":
agent

Kvinnokroppens ideal genom 1900-talet

Mode - 7 juli, 2015, kl 19:23

Att köpa ett par nya snygga underkläder och ha på sig under den gamla vanliga tråkiga vardagsuniform kan verkligen ge enstor  boost. Man känner sig snygg enda inneifrån och det drar upp volymen på självförtroendet en aning. Men vilka underkläder bör man köpa? Det annonseras ju bara underkläder på modeller smala som stickor… Läs mer


vintage_luggage3

Vintageväskan! Varför och hur vårdar du den?

Mode - 7 juli, 2015, kl 21:51

Varför ska man välja vintage? Väskspecialist Caitlin Donovan förklarar varför det är smartare att välja klassiskt än att hugga på den senaste ”It-väskan”. Spänningen och upphetsning över att hitta den perfekta ”It-väskan” driver många modemedvetna män och kvinnor varje säsong. Men det är inte att bygga en solid och hållbar… Läs mer


shop

Skäms kvinna

I livet, Mode - 7 juli, 2015, kl 16:20

Jämnställdhet mellan män och kvinnor. Något man eftersträvar i så gott som alla branscher/situationer och som blir mer och mer av en självklarhet i våra liv. Förutom i ett fall. Jag talar självklart om: ”Visa-upp-vad-jag-har-köpt-idag-fallet”. Detta är något jag cirka 1-2 gånger fick erfara varje vecka på min före detta… Läs mer


annie

Modellen Annie Oliv delar med sig av…

I livet, Mode - 6 juni, 2015, kl 16:31

…sina knep, Annie har i många år arbetat som modell och den erfarenheten tillsammans med husmorsknep hemmifrån har hon flera tips och råd som hon vill dela med sig till er: ”–Tjejer, hör på! Bara för att vissa av oss älskar att vara välkittade hemma i sminkskåpet behöver det inte betyda… Läs mer


utvaldmarinakereklidou3

Marina Kereklidou – Då, här och nu

Mode - 11 november, 2013, kl 08:00

Det är inte svårt att ta miste på Marina när hon kliver in på Thelins konditori på Kungsholmen där vi har bestämt träff för intervjun. Hon är välklädd som få och i vit silkespolo, beige jacka från Busnel och högklackade bruna stövlar beställer hon en smörgås och kaffe. Hon bor… Läs mer


Camilla Norrback

Camilla Norrback

Mode - 11 november, 2013, kl 08:00

Över en kopp te och chokladbitar träffar jag designern Camilla Norrback. Sedan hennes första kollektioner i början av 2000-talet så har märket växt starkt och säljs i femton olika länder och Camilla Norrback har nu en given plats bland Sveriges främsta designers. Som Camilla själv nämner, så utmärker sig hennes kläder… Läs mer


valentines1

För alla hjärtan

I livet, Mode, Skönhet - 2 februari, 2013, kl 01:15

Alla hjärtans dag: dagen vi älskar att hata, eller hatar att erkänna att vi älskar. Befinner du dig i ett förhållande är den 14e februari en perfekt dag för att ge din partner en extra dos av kärlek och uppskattning. Är du singel, ja då är det lätt att ramla… Läs mer


louis

Mitt i prick i garderoben

Mode - 1 januari, 2013, kl 00:34

Gotta dig med prickar i olika mönstervariationer och färger. Prickarna har vi sett på modeplagg hos bland annat Louis Vuitton. Modehuset kickade igång trenden med ett samarbete med konstnären/författaren Yayoi Kusami. Mer… Här bjuder Gazets Lena Svensson på roliga trendplagg: Strumpor: Monki 30 Kr    


UME

Umeå Fashion Week

I livet, Mode, Okategoriserade - 10 oktober, 2012, kl 11:20

Den kommande veckan är den vecka som många av Umeås alla modeintresserade längtat efter, då går nämligen Umeå Fashion Week (UFW) av stapeln för fjärde året i rad. Hela Umeås centrum kommer fyllas att  av modevisningar, erbjudanden, föreläsningar och utställningar. Umeå har en ung befolkning, eftersom medelåldern är endast 37,8 år så finns här en… Läs mer


1lv

SS 2013 och modehusens makt

Mode, Okategoriserade - 10 oktober, 2012, kl 16:52

Av: Annika Theens SS 2013 är det OP mönster och 60-tal som gäller om man ska gå efter det som de stora modehusen visat upp under alla fashion weeks runt om i världen. Sista dagen på Paris fashion week gled Louis Vuittons modeller ner på enorma silverrulltrappor och äntrade catwalken… Läs mer


ESTELLEBANNER parmesan_bild-300x300

© Copyright 2009-2011, AnnonseraRSSPressbilder, Kontakt: info@gazet.se